Smartsite Logo 2

De 4 stappen van SEO, waarom constante optimalisatie essentieel is

Darren Blokker • 14 augustus 2024

SEO (zoekmachine optimalisatie) valt op te delen in 4 stappen: Research (onderzoek), Strategy (strategie), Improve (verbeteren) en Monitoring (bijhouden). In dit artikel leggen we elke stap uit vanuit het oogpunt van een Smart-Site klant, en leggen we uit waarom SEO een terugkerend proces is dat bijgehouden moet worden.

Research

Als eerste is het belangrijk om onderzoek te doen naar hoe jouw producten/diensten online in de markt liggen. Daarom doen we bij Smart-Site eerst een onderzoek voor jou. Hierin kijken we hoe vaak er gezocht wordt op jouw producten/diensten en welke woorden daarbij horen met een lage concurrentie. Hierbij kijken we ook naar waar jij zelf graag op gevonden wil worden.


Voorbeeld: Klusbedrijf The Green One in Groningen wilde graag meer groendaken en gevels aanleggen in de omgeving Groningen, Drenthe en Friesland. Uit ons zoekwoordonderzoek bleek dat er veel gezocht wordt op de woorden sedumdak, groen dak en groene gevels.

Strategy

Nadat het zoekwoordenonderzoek voltooid is, is het belangrijk om een strategie te creëren. Zo kijken we welke contentpagina's we voor je gaan maken, hoe de sitestructuur* eruit moet zien en maken we een nulmeting om te kijken hoe goed jouw website op dit moment scoort in de zoekresultaten.


* een opzet waarin je alle pagina's van je site verwerkt.

Improve

Nadat er een strategie is gemaakt, is het tijd om de SEO-geoptimaliseerde content te maken. Dit houdt in dat we een tekst gaan schrijven, en daar ook een aantrekkelijke design voor maken met bijvoorbeeld afbeeldingen en video's. Op deze manier creëren we landingspagina's die niet alleen goed zullen renderen op Google, maar ook gebruikersvriendelijk zijn. Zo heb je meer kans op klanten die langer op de site blijven en meer acties uitvoeren op de site.

Monitoring

Na het plaatsen van de websites is het belangrijk om te weten hoe je website het doet. In de meeste gevallen is het wel zo dat de webpagina's niet gelijk al op de eerste pagina van de SERP (Search Engine Results Page) staat. Als de pagina toch zakt in de ranking, kan dat komen doordat de concurrentie groeit.

Een terugkerend proces

Omdat de concurrentie groeit en Google ook vernieuwd, is het niet gek als je na een tijdje een paar plekjes in de ranking zakt. Als wij dit goed voor je monitoren, kunnen we op tijd kijken wanneer en hoe wij jouw pagina moeten vernieuwen. Als we dat doen, beginnen wij weer met de eerste stap. Daarom is een SEO-traject bij ons een cyclus, en niet een 4-stappenplan.

2 september 2024
SEO tips voor beginners: de basis voor online vindbaarheid
door Darren Blokker 14 augustus 2024
Als je graag wil dat klanten in de buurt naar jou toe komen, is het ook belangrijk dat mensen in de buurt jou kunnen vinden. Niet alleen op straat, maar ook online. Door middel van SEO SmartSpots kan jouw bedrijf zichtbaar worden in jouw eigen omgeving. Maar wat zijn SEO SmartSpots? In dit artikel lees je hoe jouw bedrijf door middel SEO SmartSpots een grotere naam krijgt in je omgeving.
door Darren Blokker 9 augustus 2024
Kleur is belangrijk voor de opmaak van een site, maar welke kleur is nou het beste voor jouw branche en waarom?
door Darren Blokker 9 augustus 2024
Een Smart-Site is van nature al responsive, maar hoe krijg je door een paar aanpassingen nog meer conversie op je responsive website?
gebruikersvriendelijkheid website
door Darren Blokker 8 augustus 2024
Gebruikersvriendelijkheid is een belangrijk aspect van een website. Maar hoe maak je een website gebruikersvriendelijk?
door Smart Site 21 juni 2024
Waarom kiezen voor Smart-Site in Groningen?
Share by: